+€m@n !tu $@h@b@+

Saturday, August 20, 2011

PENGALAMAN BARU AKU


PENGALAMAN BARU AKU

 Sudah hampir 7 bulan aku berkhidmat sebagai seorang guru, dalam tempoh yg begitu singkat itu, talah banyak pengalaman yang aku lalui. Tidak dapat pula dibayangkan 30 tahun akan datang adakah aku masih mampu untuk menulis warkah di blog ini...

Antara pengalaman yang aku ingin kongsikan bersama kalian ialah:
1. Duduk Umah sewa hehhehee
 sebelum ni aku duk umah mak bapak aku je....pastu duk asrama x kena keluar sampai sem akhir...dah posting ni baru la merasa duk umah sewa.....sebenarnya lain juga bila duk umah sewa sebab umah ni bukan umah kita sendri....so kena la tolak ansur dan saling memahami antara housmate yang len.....

2. Dapat gaji
wooohhh ini semestinyer part yang paling syok...bila dah kerja mesti dapat gaji...bila dapat gaji baru la merasa betapa nikmatnye atas segala yang kita usahakan...bila aku dah dapat gaji....perkara pertama ialah balas jasa ibubapa.....walaupun semua mak bapak x mintak dan mmg kita takan dapat balas jasa dorang sekalipun walau segunung emas kita berikan....kita tetap hulurkan pada mereka.....tips tuk jd anak soleh

3. Hadap karenah murid.
hmmm dalam satu kelas aku tuh ada 30 org murid....tu baru satu kelas...aku ajar 3,4 kelas....setiap kelas muridnya berbeza...x sama sekali hatta apa pun.....seribu satu macam karenah kena hadap tiap tiap hari.....ada yg boleh sabar, ada yang makan nasihat, ada yg x bleh sabar grrrr .....iman kena kuat......dalam kelas aku selalu baca auzubillah...wat halau setan lau aku marah...sabo je la....

4. ajar subjek yg bukan bidang aku
ni semestinyer pengalaman yg mmg aku anggap sebagai lebih berharga dari emas dan perak.....kamu semua bayangkan lah aku ni major math dan pj.....pastu kena ajar bm , moral, bi, muzik, lukisan.....wahhh mmg superb .....aku belajar ape yg aku x belajar di tempat pengajian dlu.....dalam bab ni aku lebih byk bertanya....
daripada aku wat ikut pala aku sendri...nnt sesat plak jadinya...nauzubillah

5.aku masih single....
wahhhhhh xda kaitan.....tukar topik lain ye

6. rancangan jangka panjang...
bila ada duit ni aku xleh enjoy suke ati....walaupun boleh la sgt...macam2 aku pikir...duit nk kawin...duit nk beli kete...duit nk beli umah.....ye la masa bujang ni aku dah pikir kan...hahah lau dh kwin nnt bru terurus....tp bkn mudah beb.....mmg kena tnye..master mahaguru aku ialah bapak aku sendri

7.dah xda idea....
aku nk luahkan je ape yg aku asa nk tulis....kalau kamu sume paham bagus la..kalau x paham...tnye jgn malu2 sebab cikgu x makan org yg bertanye ( ayat lazim dalam kelas)

8. harapan
aku berharap sgt aku dpt mengajar dan menyampaikan ilmu ALLAH dengan sebaik mungkin......kerana memberitahu seseorang yang tidak tahu sehingga dia tahu adalah jihad di jalan ALLAH.....aku berharap sgt murid2 aku berjaya dan menjadi orang

9.harapan guru lama
bile aku citer bab 8 tuh......aku rasa bangga bile jumpa guru2 lama.....dorg ckp....alhamdulillah anak murid cikgu dah jadi org rupanya....tanpa tunjuk ajar guru2 aku yang lama....tak mungkin aku sendrii berdiri sebagai guru....

0 comments:

Post a Comment